Skarp militärtjänst!

Onsdags kväll Kl. 22.00 ringdes in Sigge men förare in i Jokkmokks plutonen..... Uppdrag hitta en 10-årig pojke som är försvunnen i Kvikkjokks fjällen! sedan onsdags eftermiddag.

Vi anlände till Kvikkjokk som ligger 14 mil från Jokkmokk och slutet på väg in i fjällen klockan visade 00.00..........
Anslöt till Gällivare och Jokkmokks plutonen. Fick även till polisen uppge Sigges kunskaper, där på plats fanns 2 polishundar som fick arbeta i det så kallade prio 1 området var pojken försvunnit.

Efter kl 02.00 på natten lastades våra plutoner i båt och Sigge för köras ut till vårat område var vi skulle avsöka skog terrängen mot vatten under berget, där pojken försvunnit.
Inte lät att leta i nattens svarta mörker i denna terräng var stundstal inte ens gick att gå i!
Sigge gick först oc hade plutoerna bakom sig var militären gick i sk. skallgångs kedja.... här gäller det att inte tappa varandra i mörker...... terränegn innehåll fälld skog från storm som varit tidigare och fjällklippor!

Sigge jobbade på från första stund sökte av mark som tog upp ljud och vind i nästan 5 timmar !
vilken styrka han har att aldrig sluta jobba   våran Sigge!
Morsan och farsan hjälpets åt att vara hundförare, vilket behövdes i denna terräng!

Varje gång chefens telefon vart det tyst i skogen och alla ville höra att pojken var funnen!
Vi var ett kanon gäng och allt funkade kanon!




Här har båten hämtat upp oss vid en strand vid ca 07.00 på morgonen efter varit i skogen i nästan 5 timmar!
Sigges belöning är att få vara med i gänget !

Efter samling i bryggan och gått igenom nattens timmar, gick vi tillbaka till samlingslokalen för torka kläder och vila !


Sigge och morsan vaknar av polisens killar fotar ett trött gäng!

Många var fram även polisen/ räddningspersonal och berömde Sigge för hans jobb han gör!
Även pojkes mamma var fram till Sigge och sa ord som berör en i hjätat!
" vad duktig pojke du är som försöker att hitta min pojke!"

På morgonen flögs F21 hundpluton in på prio 1 området och hittade han precis när vårat gäng var på väg ut för omgång 2 och vilat i 1½ timma...

Vilken lycka ! han lever! Vilken duktig pojke!

Kanon jobb av F 21 hundar/ förare  ! det ska var försvarsmakts hundar eller hur Sigge!
 
Det har varit en händelserik natt och dygn där många personer har hjälp och vi fick ett lyckligt slut!

Nu förstår man hur viktigt dessa tränade hundar är! inte ens helikoptern hittade pojken!
Det känns kanon att veta man äger en sån tränad hund som aldrig ger upp! och vi fått möjlighet att vara i ett skarpt läge som många aldrig får vara med i ! 

Tack Sigge  

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är ju det vi säger, Sigge är en imponerande, ståtlig och arbetsvillig kille i sina bästa år just nu.

Jag imponeras ofta av honom och då har jag inte ens sett honom i hans riktiga miljö utan "bara" i träningssammanhang.

2008-09-05 @ 10:31:58
URL: http://kennel-anthems.com
Postat av: Hanna o Märta

Oj, vilket äventyr! Vad häftigt, nu fick Sigge verkligen visa vad han går för, på riktigt. Jag vet vilken toppenhund ni har, och jag vet också att Sigge med sin enorma arbetsglädje aldrig någonsin ger upp, hur eländig terrängen eller vädret än är så jobbar han vidare. Tur att husse och matte kunde turas om som hundförare. Skönt att pojken återfanns oskadd.



Jag är så imponerad och stolt över både fantastiska Sigge och hans duktiga hundförare! Vad ska det bli av denna hund?? Jag önskar att jag nån gång får vara med och se Sigge "in action"!



Nu vet jag också vem jag ska ringa när jag och Märta gått vilse i skogen...



Många kramar till hela trötta gänget, och några extra pussar till duktiga Sigge från syrran!

2008-09-05 @ 14:43:01
Postat av: Phernilla & Ruskusarna

Håller med Hanna och Märta vilket jobb ni gjort och vilket äventyr. Har ju hör Hanna berömma denna Sigge så mycket. Lycka till på kommande äventyr om det så är skart eller bara spår på Bruks.

Phernilla och Ruskusarna

2008-09-05 @ 15:43:51
URL: http://web.telia.com/~u16509879/
Postat av: Pinglan Chanel

WOW vilken kille du är Sigge, kanske vi skulle ta och ha någon träff i skogen snart igen. Med eller utan päron spelar ingen roll för mej fniss men säkert för päronen dom ska ju liksom alltid vara med och störa och tro sig veta hur vi hundar ska och inte ska göra!

Idag fick jag testa en enklare bevakningsövning och vet du vad? Jag tog ljudet på en gång är man eller är man flat :o)

Tassar

Pinglan Chanel med päron!

2008-09-07 @ 15:43:25
URL: http://picantes.se
Postat av: Ulrika o dorran

Jag vet vilket jobb ni har gjort. Har varit ut på liknande eftersök med min äldre hund och det är otroligt hur hunden orkar jobba flera timmar i sträck o ändå hela tiden v ara på G! Ni gör en stor insats! Vilken glädje att pojken kom tillrätta välbehållen.

2008-09-07 @ 23:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0